وکیل حجت اله کریمیان

وکیل پایه یک دادگستری (اصفهان)
وکالت تخصصی در دعاوی کیفری

موبایل: 09132100173

مسعود اسلامی مهر

وکیل پایه یک دادگستری (تهران)
وکالت تخصصی در دیوان عدالت اداری

موبایل: 09121932428

دکتر علی باغانی

وکیل پایه یک دادگستری (تهران)

موبایل: 09121279417
تلفن: 02188923854

محمد همائی فر

وکیل دعاوی (خوزستان)

موبایل: 09163131230

نریمان کازرونی

وکیل پایه یک دادگستری (تهران)

موبایل: 09121340411

آرش ایزدی

تخصص در امور بین الملل و داوری تجاری بین الملل (چین-تهران)

موبایل: 09121997255

معصومه قِلیچ

وکیل پایه یک دادگستری (یزد)

موبایل: 09134520800

مجتبی محمدی

وکیل پایه یک دادگستری (تهران)

موبایل: 09126095750

قسامه

شرایط سوگند

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

بهترین وکیل کیفری در تهران

قسم شرعی تنها به نام خداوند متعال و به یکی از سه لفظ «والله»، «بالله»، «تالله» و یا نام خداوند به سایر زبانها ادا می شود، که باید از روی قطع و یقین ادا شود و بدون هرگونه ابهام باشد.

ماده ۳۴۰ «قانون مجازات اسلامی» نیز، علی رغم این که شاهد جنایت بود اداکننده سوگند را لازم ندانسته، بر این نکته که وی باید به آنچه بر آن سوگند یاد می کند. علم داشته باشد، و این که تحقیق و بررسی مقام قضایی از ادا کننده سوگند بلامانع می باشد تاکید کرده است. در همین راستا، ماده ۳۴۱ می افزاید، «اگر احتمال آن باشد که اداکننده سوگند بدون علم و براساس ظن و گمان یا با تبانی سوگند می خورد، مقام قضائی موظف به بررسی موضوع است…»، و به علاوه، طبق ماده ۳۴۲، اداکنندگان سوگند باید از کسانی باشند که احتمال اطلاع آنان بر وقوع جنایت توجیه پذیر باشد. در همین راستا، دیوان عالی کشور در یکی از آرای خود اشعار می دارد، «با توجه به عدم حضور اکثر حالفين… در صحنه نزاع، احراز علم آنان نسبت به اصل قتل، خاضه عمدی بودن آن، محل تأمل است.»

البته، لازم به ذکر است که علم قسم خورندگان به ارتکاب جنایت، همان طور که ماده ۳۴۰ تأکید کرده است، مستلزم مشاهده جنایت از سوی آنان نمی باشد، زیرا در آن صورت آنان می توانند به عنوان شاهد شهادت دهند، و دیگر نیازی به اقامه قسامه نخواهد بود. بنابراین، منظور مواد ۳۴۰ و ۳۴۱ این است که، با توجه به وجود حالت لوث و نیز مجموعه قرائن و اوضاع و احوالی که قسم خورندگان از آنها مطلع می باشند، آنان باید آن چنان قانع شوند که حاضر باشند با قاطعیت، و در واقع با گرو گذاشتن ایمان و اعتقاد خود، اتهام ارتکاب جنایت را به فرد خاصی متوجه نمایند.

ماده ۲۵۰ «قانون مجازات اسلامی» سابق، مصوب سال ۱۳۷۰، و تبصره آن، در راستای حصول اطمینان نسبت به این که قسم خورندگان از روی علم و آگاهی سوگند می خورند، اشعار می داشت، «هریک از قسم خورندگان باید قاتل و مقتول را بدون ابهام معین و انفراد یا اشتراک و یا معاونت قاتل یا قاتلان را صریحا ذکر و نوع قتل را بیان کنند.» بنابراین، اگر آنان ادعا کنند که یکی از دو نفر مقتول را کشته است قسامه پذیرفته نخواهد شد. تبصره ماده ۲۵۰ نیز اشعار می داشت، «در صورتی که قاضی احتمال بدهد که قسم خورنده یا قسم خورندگان در تشخیص نوع قتل که عمد یا شبه عمد یا خطا است دچار اشتباه می باشند، باید در مورد نوع قتل از آنها تحقیق نماید.»

در ضمن، با توجه به عدم تصریح مقنن، ظاهرة ضرورتی به این که همه سوگندها در یک مجلس ادا شده باشد وجود ندارد.